Op de middelbare school droeg ik niet vaak nagellak. Ik kan mij in ieder geval niet herinneren dat ik daar veel mee bezig was. Sinds één tot twee jaar koop ik echter steeds vaker nagellak en vind ik het zelfs relaxing om nagels te lakken. Je zal zien dat als je steeds vaker je nagels lakt je opeens ook met je “slechte” hand je nagels mooi kan lakken en zelfs nail art kan maken. Nagellakken is iets wat ik vaak even tussendoor doe. Tijdens een film kijken, in mijn pauze of als ik achter de computer bezig ben. De nagellak die ik op had zag er niet mooi meer uit en ik wilde graag mijn nieuwe base en topcoat van Herôme uitproberen. Toen bedacht ik me dat ik tussendoor wel foto’s kon maken om aan jullie te laten zien hoe je netjes je nagels kan lakken en ze mooi houdt!

1. Dit zijn mijn nagels hoe ze eruit zagen voordat ik begon. Niet heel mooi zoals je kan zien. Van verschillende nagels was de nagellak er al compleet vanaf en er was een stukje van mijn wijs en middelvinger afgebroken. Tijd om de nagellak eraf te halen en ze weer mooi in vorm te vijlen.

2. Met een watje en nagellakremover van de HEMA haal ik de nagellakresten eraf en met een nagelschaartje haal ik eventueel vuil onder mijn nagels vandaan.

3. Als je je nagels korter wilt maken of haakjes hebt is het beter om je nagels te vijlen dan te knippen. Als je je nagels knipt kunnen de verschillende lagen nagels splijten waardoor je nagels zwakker worden en je nagellak sneller zal gaan chippen (chippen is wanneer je nagellak stukjes loslaat van je nagel, kleine beschadigingen dus). Dat wil je juist voorkomen en daarom kan je beter je nagels vijlen. Ik raad niet om je nagels te buffen, dus met een speciale buffer vijl over je nagels heen te gaan. Dit doe je door je nagels mooi glad te krijgen maar je haalt daarmee ook het bovenste laagje van je nagels eraf. Uiteindelijk zal dat resulteren in zwakkere nagels die sneller zullen breken.

4. Om toch gladde nagels te krijgen kan je een ridge filling basecoat gebruiken zoals ik hier doe van Herôme (€11,50 bij de Kruidvat). Een basecoat zoals deze zorgt dat je nagels mooi glad zijn en dat de nagellak beter hecht. Ook zorgt het ervoor dat je eigen nagels beschermt blijven en niet verkleuren door de nagellak. Zeker bij donkere kleuren zoals blauw, groen, rood, paars en zwart kan dit heel snel gebeuren. Zodra je nagels verkleurt zijn door nagellak moet dit er meestal uitgroeien en dit is natuurlijk niet binnen een week gebeurt. Zorg daarom altijd dat je een basecoat gebruikt, bovendien zorgen de meeste basecoats er ook nog voor dat je nagels sterk blijven.

Als nagellak heb ik voor mijn nieuwste aanwinst gekozen. Het is een lakje van mijn favorieten make-up merk Inglot en het is een prachtige paars/blauwe kleur met als nummer 835. Ik had deze nagellak ook op de eerste foto op toen ik nog moest beginnen. Ik had er toen een matte topcoat over heen aangebracht. Heel gek maar welke matte topcoat ik ook gebruik en op welke nagellak, na een paar drogen zijn mijn nagels niet matte meer en komt er toch weer een semi glans doorheen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Zoals je ziet op de foto’s lak ik een stukje vanaf mijn nagelriemen. Ieder zijn eigen smaak natuurlijk maar ik vind het niet mooi als iemand haar nagelriemen meeneemt in het lakken. Het staat gewoon niet verzorgd. Daarnaast lijken je nagels optisch ook langer als je een heel klein stukje nagel overlaat. Ik begin met een druppel nagellak in het midden van mijn nagel, dit trek ik in één vloeiende beweging van boven naar beneden. Vervolgens doe ik dit ook aan beide zijkanten. Zo lak ik mijn nagels in drie strepen. Soms moet je hier en daar nog wat bijwerken, maar dit is voor mij de snelst en makkelijkste manier en ziet het er ook netjes uit. Breng de lak altijd in een dun laagje aan en laat dit eerst drogen voordat je de volgende laag aanbrengt. De meeste nagellak dekt in twee lagen en ziet er vaak ook het mooist uit. Zo voorkom je strepen en luchtbelletjes in je nagellak.

Vervolgens kan je de topcoat er over heen doen. De topcoat van Herôme droogt razendsnel. Binnen enkele minuten kan je weer verdergaan met waar je mee bezig was. Na ongeveer vijf tot tien minuten is de lak ook stootvrij. Topcoat gebruik je om de nagellak te beschermen tegen verkleuring van de zon en dat de nagellak net even een paar dagen langer blijft zitten. Op deze manier blijft mijn nagellak zeker drie tot vijf dagen zitten. Soms zelfs wat langer maar vaak heb ik er dan zelf al aan zitten peuteren.

Nog even een voor en na foto van mijn nagels:

Dit is hoe ik mijn nagels lak en er voor zorg dat mijn nagels beschermd zijn en de nagellak zo lang mogelijk mooi blijft. Hebben jullie nog tips qua verzorgen en lakken van je nagels? Ik hoor het graag!

 

 

